Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Van ROM-soap naar meten wat je wilt weten’

De ROM staat nu al lange tijd lijkt me prima ter discussie. Psychotherapeut en auteur Rob Faltin stelt voor om de kwaliteit van de metingen te verbeteren.

https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs41480-017-0077-1/MediaObjects/41480_2017_77_Fig1_HTML.jpg

De ROM-soap is in volle gang. Neem de vragenlijsten die ggz-cliënten moeten invullen: waar en hoe komen ze terecht, en wie bepaalt dat? De minister beantwoordt Kamervragen, er is een kortgeding aangespannen door de groep ‘Stop Benchmark met ROM’, GGZ Nederland komt terug op haar eerdere advies om de ROM-gegevens niet op te sturen naar de Stichting Benchmark GGZ (SBG), en de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is bezig met een onderzoek. Het dagblad Trouw kopt met ‘Hoe het in de GGZ een rommeltje werd’, brancheorganisaties en instellingen schakelen juristen in. De meningen van zorgverleners en patiënten zijn verdeeld. Aan deze discussie voeg ik het voorstel toe om de kwaliteit van de metingen te verbeteren.

Van rom-soap naar meten wat je wilt weten

In de ggz letten behandelaren meestal goed op hun clienten, om te kijken hoe goed een behandeling werkt. De cliënt vult aan het begin van de behandeling een vragenlijst in en doet dat bij de evaluaties opnieuw; de zogenaamde ROM (Routine Outcome Monitoring). Over wat er met die ROM-gegevens gebeurt of zou moeten gebeuren, is in de ggz momenteel een levendige discussie gaande. De meningen van overkoepelende organisaties, instellingen, politici, zorgverleners en cliënten zijn verdeeld en er lopen rechtszaken. De discussies gaan vooral over de toestemming van cliënten om hun gegevens te bewerken en te gebruiken, over de manier waarop de ROM-gegevens onherkenbaar worden gemaakt, en over of deze zijn bedoeld voor kwaliteitsverbetering of zorginkoop. Hieraan voeg ik graag het volgende discussiepunt toe, in

Premium

Wil je dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in