Net als in 2022, zal een aantal zorgverzekeraars ook in 2023 een omzetplafond-afspraak opnemen in de overeenkomsten met zorgaanbieders in de ggz.
Een omzetplafond afspraak, en de eventuele overschrijding daarvan, kan serieuze gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering.
Verschillende zorgverzekeraars zullen ook in 2023 een omzetplafond opnemen in de zorgovereenkomsten met vrijgevestigde praktijken. Reden om de omzetplafonds en aanverwante vormen van budgetbeheer nogmaals onder de aandacht te brengen.
Afspraak is afspraak
Belangrijke uitgangspunten binnen het contractenrecht zijn dat we – binnen bepaalde grenzen – vrij zijn om af te spreken wat we willen, met wie we willen en dat we gemaakte afspraken nakomen. Uit de rechtspraak blijkt dat het afspreken van een omzetplafond in principe niet ontoelaatbaar is. Ook als naast het omzetplafond een harde doorleverplicht – de verplichting om verzekerden in zorg te blijven nemen als het plafond al bereikt is – wordt opgelegd. Kortom: het omzetplafond kan in principe worden afgesproken en dat maakt dat het een afspraak is om rekening mee te houden, want afspraak is afspraak.
Bij het bestuderen van de contracten voor 2023 is het daarom goed om voldoende aandacht te besteden aan omzetplafonds en aanverwante afspraken. Daarbij kan onder meer gedacht worden aan vragen zoals:
-
Hoe hoog is het omzetplafond? Is dat logisch, verklaarbaar en haalbaar?
-
Welke verzekerden en welke prestaties vallen onder het omzetplafond?
-
Kan omzet van gelieerde aanbieders aan het omzetplafond worden toegerekend?
-
Zijn er voorwaarden gesteld aan de verdeling van het budget over het jaar en/of aan nieuwe respectievelijk bekende cliënten?
-
Is het mogelijk om een verhogingsverzoek in te dienen en onder welke voorwaarden?
-
Hoe informeer ik cliënten