De meeste behandelaren maken duidelijke afspraken met cliënten, maar vaak komen cliënten deze niet na. Bespreek je dit met je cliënt en collega’s? En wie zet je daarbij centraal?
Het is bekend dat de werkrelatie tussen cliënt, naastbetrokkenen en behandelaren een belangrijke voorspeller is voor het behalen van de behandeldoelen. Dit besef is er waarschijnlijk bij velen, evenals de intentie om te investeren in een gezonde werkrelatie. Toch loopt de samenwerking met cliënten vaak niet vlekkeloos. Situaties kunnen complex zijn, mede doordat het gedrag van een cliënt niet begrepen wordt of verstorend werkt. Ook is het niet helpend wanneer meerdere betrokkenen bij de behandeling, met verschillende belangen, hierin een gebrek aan richting ervaren of vinden dat er onvoldoende wordt gewerkt aan oplossingen.
Vaak worden er dan vragen gesteld over de interventie en het gedrag van de cliënt; sluiten die wel voldoende aan op dat wat nodig is? Reflectie op de samenwerking tussen cliënt en professional schiet vaak tekort. Wat zou het opleveren als daarbij het aandeel van de professional in de werkrelatie centraal staat? Wat als de professional daarbij diens twijfels en onzekerheden uit, in plaats van dat hij of zij analyseert over ‘de best passende aanpak’? Sinds 2018 is vanuit die gedachte het gespreksmodel RSW ontwikkeld, met als leidraad ‘durven verbinden’.
Wat is RSW?
In de generieke benadering RSW is een aantal basale bouwstenen voor de samenwerking uitgediept in een ervaringsgericht leertraject. Professionals krijgen met RSW praktische handvatten om de werkrelatie positief te beïnvloeden.