Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Kwaliteitsstandaarden als keuzehulp

Op 18 juni diende het Netwerk Kwaliteitsontwikkeling GGz ggz-kwaliteitsstandaarden in bij het Register van Zorginstituut Nederland. Voldoen de standaarden aan de criteria van het Toetsingskader, dan neemt het Zorginstituut deze op in het Register, als norm voor goede zorg. Wat kun je als psycholoog met deze standaarden?

Vier jaar geleden werd het Netwerk Kwaliteitsontwikkeling GGz (NKO)* opgericht, een breed gedragen ggz-initiatief van psychologen, psychiaters, huisartsen, patiënt- en naastenvertegenwoordigers, psychotherapeuten, verpleegkundigen, zorgverzekeraars en zorgaanbieders. Vanuit het NKO ontwikkelen deze partijen gezamenlijke zorgstandaarden voor de ggz, met als doel: het verbeteren van de kwaliteit van de ggz, door vast te leggen welke behandeling en ondersteuning behandelaren bij voorkeur inzetten bij welke psychische aandoening, en onder welke voorwaarden. Hierin wordt ook vastgelegd hoe de behandelaar samen met de patiënt kan besluiten wat de best passende behandeling is.

Navigatiesysteem

Inmiddels zijn er 12 zorgstandaarden en 23 generieke modules. Deze beschrijven integraal wat patiënten kunnen verwachten van de ‘brede ggz’, inclusief de eerstelijn. Het idee is dat professionals hiermee altijd over de juiste en meest actuele kennis en inzichten beschikken, zodat de standaarden behandelaren ondersteunen bij het leveren van goede zorg. De standaarden bieden ondersteuning aan medewerkers in het sociale domein en andere sectoren die grenzen aan de ggz. Tevens vergroten ze de transparantie van de zorg voor de patiënt en diens naasten.

Zo staat in de zorgstandaard welke afspraken je met elkaar maakt, welke behandelingen je kunt inzetten, wie wanneer waarvoor verantwoordelijk is en hoe je samen met de patiënt besluit wat de beste behandeling is. In De Psychiater vergelijkt prof. dr. Ralph Kupka, destijds voorzitter van de Werkgroep bipolaire stoornissen en

Premium

Wil je dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in