Zorgaanbieders, zorgverzekeraars, zorgprofessionals, overheid en patiëntvertegenwoordigers werken samen aan een nieuw bekostigingssysteem voor de ggz en forensische zorg (fz), het Zorgprestatiemodel. Dit nieuwe bekostigingssysteem heeft eenvoudige regels, eerlijke vergoedingen voor gepaste zorg en minder administratieve rompslomp. Programmamanager Cornelis Jan Diepeveen en adviseur Fred Landwaart schreven een introductie.
De kracht van de eenvoud
Een bekostigingssysteem moet voldoen aan de wettelijke eisen van onder andere de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg). De dertien partijen die samen het Zorgprestatiemodel ontwikkelen, besloten nog verder te gaan en hebben vooraf tien ‘kwaliteiten’ geformuleerd waaraan de nieuwe bekostiging moet voldoen. Hieraan worden alle relevante ontwikkelingen getoetst: draagt het bij aan minder administratieve lasten, wordt het werkelijk eenvoudiger voor de patiënt?
Op hoofdlijnen bestaat het Zorgprestatiemodel uit consulten, groepsconsulten, verblijfsprestaties en ‘overige prestaties’. Indirecte tijd is al verdisconteerd in de consultprestaties, die wordt niet meer afzonderlijk vergoed. Dat verlaagt de administratieve lasten en bevordert het patiëntencontact. In het Zorgprestatiemodel zijn ook digitale consulten mogelijk.
In het nieuwe model worden consulten gedifferentieerd naar de drie elementen die het grootste deel van de kosten bepalen, namelijk:
-
het beroep van de uitvoerder (7 beroepscategorieën die gebaseerd zijn op de Wet Big en een categorie ‘overige beroepen’);
-
de activiteit (diagnostiek of behandeling);
-
de duur van het consult (vanaf 5, 15, 30, 45, 60, 75, 90, 120 minuten).
De gz-psycholoog krijgt eigen consultcodes en daarmee ook eigen tarieven.
De prestaties weerspiegelen de daadwerkelijk geleverde zorg, met een reële vergoeding voor de behandelinzet. Bovendien maakt differentiatie de prestatie inzichtelijker voor de patiënt. Die ziet op de rekening bij welke zorgverlener hij is geweest en hoelang het consult duurde.
Het verblijf in een instelling wordt ook in het nieuwe systeem per dag geregistreerd. De opnamedagen blijven onderverdeeld naar verzorgingsgraad (de gemiddelde VOV-inzet op jaarbasis). Daarnaast wordt nog