EHealth is volop in ontwikkeling en dat biedt allerlei mogelijkheden om de ggz te verbeteren. Ggz-instelling iPractice heeft een nieuwe blended behandelvorm ontwikkeld, hoe werkt die in de praktijk?
Blended care kent legio voordelen, zoals kortere wachtlijsten dankzij preventieve online behandelprogramma’s, een kortere doorlooptijd, en een groter bereik doordat sommige mensen zich online minder schamen. De Coronacrisis en de noodzaak voor veel praktijken en zorginstellingen om op korte termijn het aanbod online te doen, heeft de urgentie van blended care verder verhoogd.
Bij iPractice hebben we een nieuwe blended care behandelvorm ontwikkeld, met een online behandeling waarin de patiënt dagelijks contact heeft met een ‘online psycholoog’. Dit gebeurt via de chat, telefonisch of in een videoconsult. Deze geïntegreerde behandeling loopt parallel aan een reguliere tweewekelijkse face-to-face-behandeling met een gz-psycholoog.
De online psychologen van iPractice zijn masterpsychologen die onder supervisie staan van een BIG-geregistreerde gezondheidszorgpsycholoog of een klinisch psycholoog. Voor de beveiligde chat en (video) bellen gebruiken we Wire, een app die oorspronkelijk is ontwikkeld voor de financiële wereld en die geldt als de veiligste en meest gebruikersvriendelijke chat-app. Nog een voordeel van Wire is dat hiermee psycho-educatief materiaal kan worden verstuurd. Alle informatie die via de app wordt uitgewisseld, is zowel toegankelijk voor de cliënt, als voor de online psycholoog en de gz-psycholoog.
Daarnaast beheren de online psychologen een anonieme chatdienst, voor mensen die psychische hulp overwegen. Hierin kunnen zij anoniem vertellen over hun problemen, en indien nodig bespreekt de online psycholoog met hen welke hulp passend is.
Klein team
Belanghebbenden zijn positief over eHealth, zoals veel ggz-bestuurders, zorgverzekeraars en onderzoekers. Heleen Riper, hoogleraar eMental-Health aan de Vrije Universiteit (VU), blikte in 2015 terug op vijftien jaar onderzoek naar