Op uitnodiging van GZ-Psychologie reageren twee gz-opleiders en twee studentenondersteuners op de eerder geplaatste opinie ‘Studentondersteuners voor Specialisten, ontlasten én ontwikkelen‘, een bijdrage van Francisco Steenbakkers en Anneloes van den Broek die is verschenen in GZ-Psychologie 5 (2021).
De eerste indruk is een daalder waard
Bas van Alphen & Rachel Sistermans
In een eerder nummer van GZ-psychologie (GZ-5, 2021) verscheen de opinie ‘Studentondersteuners voor Specialisten, ontlasten én ontwikkelen‘. Hierin beschrijven Francisco Steenbakkers en Anneloes van den Broek de eerste resultaten van hun project ‘Studentondersteuners voor Specialisten’, kortweg SOS, binnen GGz Breburg, met enerzijds als doel de administratieve taken van behandelaren/specialisten te verminderen en daarmee verlichting te geven aan de hoge werkdruk binnen de ggz. Anderzijds beoogt dit project voor bachelorstudenten een eerste verkenning of werken binnen de ggz tot hun interessegebied behoort en tevens eerste handreiking om de academische materie te verbinden aan de doorgaans weerbarstige klinische praktijk.
Onbeantwoorde vragen
De SOS-uitkomsten bleken een ‘win-win-win-situatie’: patiënten van Breburg gingen erop vooruit, behandelaren werkten met meer vreugde en aan vrijwel alle studenten werd een contractverlenging aangeboden. Bovendien sluit dit project naadloos aan op landelijke ontwikkelingen, in het bijzonder het programma Adaptieve Psychologische Vervolgopleidingen waar de aandacht onder meer uitgaat naar het implementeren van meer beroepsgeoriënteerde onderdelen in de bachelor, zoals kennismakingsstages in de klinische praktijk als oriëntatie op de beroepspraktijk en daarmee ook eerste ‘praktijktoets’ voor geschiktheid van het metier (Rapport werkgroep Model Logistieke Aansluiting). In de nadere afweging van het trias roept dit project wel een