Podcast | De jongen zonder gisteren
Hoe is het als je wakker wordt en je herinneringen verdwenen zijn? Het overkwam de destijds 20-jarige student Jur, die in 2017 een ernstige hersenontsteking kreeg. Tijdens zijn lange revalidatietraject blijkt dat hij zich niets meer herinnert van zijn leven voordat hij ziek werd. Het enige dat hij nog kan is praten en pianospelen. Hij herkent niemand meer, ook zijn ouders niet, en moet alles opnieuw leren: dat Sinterklaas niet bestaat, wat de betekenis is van uitdrukkingen of hoe je een pan moet afwassen, het is allemaal weg. Hij herkent zelfs zichzelf niet meer op foto’s van vroeger en ziet dan een vreemde. Maar wat ook verdwenen is zijn alle aangeleerde oordelen en overtuigingen. Jur staat puur en onbevangen in het leven, zoals een jong, nieuwsgierig kind dat alles wil leren. Zonder masker weet hij het leven opnieuw uit te vinden. Jur benoemt het zelf als zijn wedergeboorte en zijn omgeving ziet een heel ander persoon ontstaan. Een fascineerde podcast van vijf afleveringen waarin een journalist samen met Jur op zoek gaat naar antwoorden op vragen als: wie ben je eigenlijk als alles wat je weet is verdwenen? En hoe ontwikkelt je identiteit zich als je opnieuw begint?
Film | Inside Out 2
De sequel van de geweldige film Inside Out, uit 2015, neemt de kijker opnieuw mee naar het innerlijke leven van Riley. Inmiddels is ze een tiener geworden die niet alleen te maken krijgt met de uitdagingen die de puberteit nu eenmaal met zich meebrengt, maar die ook nieuwe emoties ontdekt. De film begint met een vrolijke Riley, wiens emoties – met de namen Plezier, Verdriet, Woede, Angst en Afkeer – inmiddels goed samenwerken. Dit verandert echter wanneer het puberteitsalarm afgaat en een groepje nieuwe emoties binnen komt stormen om de controle over te nemen. Schaamte, Jaloezie, Verveling en Onzekerheid komen ineens een rol spelen in haar leven, en vooral de laatste wil graag aan het roer staan om Riley te behoeden voor talloze worst case-scenario’s. Daarnaast behandelt de film het concept van emotie-regulatie. Dit wordt mooi geïllustreerd wanneer Onzekerheid Riley’s zelfbeeld verwerpt, waardoor Plezier en de andere emoties op een reddingsmissie gaan om het zelfbeeld terug te winnen. Dit weerspiegelt de realiteit dat angst nuttig kan zijn zolang de angst niet overweldigend wordt. Net als de eerste film is ook dit een heerlijk, visueel spektakel vol met grappige dialogen die een inzicht geven in de emotionele wereld van tieners.