Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Het verkennend gesprek, de oplossing voor groeiende wachtlijsten?

Mensen met uiteenlopende psychische klachten belanden vaak op de wachtlijsten en dat terwijl hun problemen mogelijk beter elders behandeld kunnen worden, bijvoorbeeld in het sociale domein. Hierbij kan gedacht worden aan hulp bij schulden, werkeloosheid of eenzaamheid. Eén van de manieren om mensen zo snel en zo goed mogelijk op weg te helpen naar de juiste zorg of steun is snellere triage. Er lijkt nu een veelbelovende oplossing voor de lange en groeiende wachtlijsten in zicht te zijn: het (gratis) verkennend gesprek.  
Verkennend gesprek

Het verkennend gesprek is een hoeksteen van de afspraken in het Integraal Zorgakkoord (IZA) over de ggz. Het is een gesprek voor mensen bij wie de huisarts verwijzing naar de ggz overweegt, en bij wie ook problemen op andere levensterreinen spelen. Het gesprek moet niet alleen de weg naar passende hulp wijzen, maar zelf ook al bijdragen aan meer herstel, hoop en regie bij de cliënt. Door de weerbaarheid, kracht en psychische klachten in brede context te verkennen, krijgt de persoon allerlei aanknopingspunten om met herstel aan de slag te gaan. Naast professionele hulp vanuit ggz of het sociaal domein kunnen andere hulpbronnen zoals E-communities of zelfhulp- en herstelgroepen nadrukkelijk in beeld komen.

De mens achter de problemen

Het verkennend gesprek verschilt hiermee van traditionele intakegesprekken doordat het de focus legt op de persoon achter de problemen. In een verkennend gesprek komen een ggz-behandelaar, een professional uit het sociaal domein en een ervaringsdeskundige samen om de hulpvraag van een cliënt te doorgronden. Er wordt breed gekeken naar de hulpvraag en het daarbij passende aanbod, zowel binnen als buiten de ggz. Soms zal een ggz-behandeling nodig zijn, soms ondersteuning uit het sociaal domein, soms beide.

Snel naar de juiste plek

Het doel is om de cliënt snel en op de juiste plek te helpen. Voor veel mensen is de meest passende ondersteuning direct beschikbaar in het sociaal domein, bijvoorbeeld door schuldhulpverlening, lotgenotencontact of dagbesteding. Als blijkt dat iemand meer zorg of een combinatie van zorg en

Premium

Wil je dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in